Welke upgrade moet ik doen voor muziekproductie?

vanzonluuk

Nieuw forumlid
Goedeavond!

In FL Studio maak ik muziek en daarbij maak ik veel gebruik van Kontakt en bijbehorende digitale instrumenten. Dit zijn nogal zware bestanden en als ik teveel instrumenten tegelijk laat afspelen of inlaad, crasht de boel. Ik overweeg daarom een upgrade maar ik weet niet precies zeker welke.

Al mijn muzieksoftware staan op 1 LaCie HDD van 5TB. Ik heb een Geforce RTX 2060 super, een AMD Ryzen 7 2700x en 16GB RAM geheugen met 3200MHz. Ik geloof dat ik mijn werkgeheugen moet upgraden en wil daarvoor twee van deze sticks aanschaffen (https://www.megekko.nl/product/2046...-1x16GB-3200-F4-3200C16S-16GIS-Geheugenmodule). Ik weet alleen niet 100% zeker of dit de juiste keuze is omdat ik geen expert ben. Daarom vraag ik graag jullie advies.

Heel erg bedankt alvast voor het meedenken en alvast een fijn weekend!

Met vriendelijke groetjes,

Luuk

Het is niet onverstandig om een 32GB uitbreiding te nemen, dat sowieso. Je kunt ook nog kiezen voor een 3600Mhz optie, want dat is de beste upgrade die mogelijk is voor je AM4 omgeving.

Toch zou ik ook overwegen om je processor te upgraden naar een 5800x. Die crashes kunnen ook veroorzaakt worden door je verouderde 2700x. Je blijft dan binnen AM4 zodat je geen dure overstap hoeft te maken naar AM5. Mocht je echt een ruim budget hebben, dan zou ik wel de AM5 upgrade aanraden.

Tot slot, heb je een DAC converter? Dan kun je HiRes-Lossless 192Khz muziek van Apple streamen (en opnemen met Audacity).

Ik denk ook dat het upgraden naar een 5800x (of zelfs 5900x) een flinke boost zal gaven aan je performance in die muzieksoftware.
Een uitbreiding van je RAM (zeker 3600MHz i.s.m. een 5000 serie processor) zal ook helpen, daar je meer ongecomprimeerde muziekdata paraat kunt hebben voor je programma's.

Als je upgrade naar een 5800x wel eerst de nieuwste (non-beta) bios erop zetten die de 5800x ondersteunt! Welk moederbord heb je?

Laatst bewerkt:
Allereerst dank voor de reactie! Mijn moederbord is een ROG Strix B450-F. Is dat bord compatibel met een upgrade naar 3600MHz en een 5800x?

Terug
Bovenaan