Zelf PC bouwen - advies componenten

reinder

Nieuw forumlid
Mijn huidige PC heeft kuren en is sowieso hard aan vervanging toe, dus ik wil graag een (goede) nieuwe PC aanschaffen. Ik heb al een goede GPU (RTX4070 super) die ik kan overzetten, maar de rest moet ik nieuw kopen. Nu is dit de winkelwagen die ik heb klaar staan (winkelmandje):

- AMD Ryzen 9 9950X Processor
- ASUS TUF GAMING B650-PLUS WIFI moederbord
- G.Skill DDR5 Flare X5 64 GB 2 x 32 GB DDR5 6000 MHz F5-6000J3636F32GX2-FX5 geheugenmodule
- NZXT C850 PSU / PC voeding
- Scythe Mugen 6
- Lexar NM790 4TB M.2 SSD
- Corsair 4000D Airflow Tempered Glass Black Behuizing

Ik heb zelf weinig verstand van PC-onderdelen. Daarom hoop ik dat jullie mee willen denken.

1. Past dit in elkaar? Werkt alles samen?
2. Hebben jullie ander advies? Zitten er onlogische keuzes bij of zijn er vergelijkbare onderdelen die veel goedkoper, of juist veel beter zijn voor dezelfde prijs? De PC komt onder mijn bureau te staan dus hoeft niet heel mooi of superstil te zijn. Ik ga er niet naar kijken 🙂

Graag bestel ik alles direct bij megekko. Totale kosten zijn nu ~ 1550 euro en dat is ook wel ongeveer het maximale wat ik wil uitgeven.

Zie winkelmandje.

Dank alvast voor het meedenken!

Laatst bewerkt:
Waarvoor ga je de pc zoal gebruiken? Dat is toch belangrijk om weten mbt de gekozen onderdelen. Wil je effectief naar AMD gaan of is Intel ook een optie?

Ik gebruik hem vooral voor werk, waarbij ik af en toe light maps moet baken en verder veel met shaders, en soms met scene's met veel data werk.

Daarnaast wil ik als hobby foto's bewerken (met capture 1). En dan nog een beetje kloten met AI lokaal. Ik hoop dat als ik nu iets goeds koop ik de komende tijd weinig meer hoef te vervangen (op misschien ooit weer een betere GPU na).

Ik hoef niet specifiiek AMD, maar heb dat nu ook en ben er tevreden mee.

Laatst bewerkt:
Ik gebruik hem vooral voor werk, waarbij ik af en toe light maps moet baken en verder veel met shaders, en soms met scene's met veel data werk.

Daarnaast wil ik als hobby foto's bewerken (met capture 1). En dan nog een beetje kloten met AI lokaal. Ik hoop dat als ik nu iets goeds koop ik de komende tijd weinig meer hoef te vervangen (op misschien ooit weer een betere GPU na).

Ik hoef niet specifiiek AMD, maar heb dat nu ook en ben er tevreden mee.
Ik raad aan om dit te kopen:
  1. WD Black SN850X 4TB
  2. Arctic Cooling Liquid Freezer III 360 of 240
    of
    Noctua NH-D15 / NH-D15S

Lexar NM790 heeft een kortere tijd en kan binnen een paar jaar een storing veroorzaken, maar als SSD of NVME met DRAM in de cache, zal het langer duren voor meer jaren
Scythe Mugen 6 is een middenklasse en niet aanbevolen voor AMD Ryzen 9 9950X

Misschien toch ook eens overwegen voor een intel systeem: klik hier voor winkelmand. Vooral voor het vele rekenwerk met de lightmaps en grafische toepassingen zeer toekomstgericht systeem waar later een goeie Nvidia-kaart zeker perfect zal integreren.

Bijlagen

• Winkelmand.webp
    Winkelmand.webp
    22,4 KB · Weergaven: 8
Hartelijk dank voor het meedenken!

- Wat maakt de intel processor beter? Of is hij gelijkwaardig voor een lagere prijs?
- En waarom kies je voor een waterkoeler?

Ik zeg niet dat de cpu van intel beter is maar spreek uit mijn eigen ervaring. Ik heb een reclamebureau in bijberoep en werk al vele jaren met intel pc's voor multimedia design & rekenwerk (foto- en videobewerking, enz). Ik werk o.a. met alle Adobe en Corel programma's, vaak tegelijk verspreid over drie monitors, zeer tot mijn tevredenheid. In de zaak zit ook een afdeling PC-support die ook al zo'n 25 jaar meedraait. Daar krijgen wij zelden problemen met intel en veel vaker problemen met AMD om op te lossen. Bij het bouwen van pc's voor mijn klanten werk ik ook nooit met AMD (tenzij voor echte gaming pc's op aanvraag). Als je hier op het forum kijkt (en ook op andere fora), zijn het toch steeds die AMD's waar problemen mee opduiken.
Ik heb niet de wijsheid in pacht maar geef de mogelijkheid mee om te vergelijken.
Ik kies voor de waterkoeler omdat die de luchtstroom in de case minder verhinderd en vaak ook iets beter koelt maar is geen must. De Pure Rock of Dark Rock cpu koelers van Be Quiet! zijn ook niet verkeerd ( klik hier ).

Hoi, dank voor je snelle antwoord! Probleem is dat ik er totaal geen verstand van heb dus het is allemaal lastig vergelijken. Fijn in ieder geval om jouw ervaring te horen. Ik neem het zeker mee!

Hartelijk dank voor het meedenken!

- Wat maakt de intel processor beter? Of is hij gelijkwaardig voor een lagere prijs?
- En waarom kies je voor een waterkoeler?
Intel heeft het grootste probleem en is door de rechtbank aangeklaagd. Ik raad AMD voor nu aan

Omdat die AIO-koeling meer kwaliteit heeft en beter, ook de laagste temperatuur

Kijk dit video voor meer testen en informatie

Waterkoeling is sneller aan vervanging toe, is duurder, en is niet nodig voor jouw genoemde usecase. Een reden waarom je er toch voor zou kunnen kiezen is omdat je het er esthetisch beter uit vindt zien.

Overigens zijn er wel betere CPU-koelers beschikbaar voor een lagere prijs dan de Scythe Mugen 6.

Wbt AMD vs NVIDIA: Ik zou vooral niet loyaal worden aan een bedrijf. Ik zou me meer focusen op de *huidige* performance. AMD doet het momenteel duidelijk beter dan Intel, dus als je voor een huidige generatie (of last gen) CPU kiest zou ik voor AMD kiezen. De CPU die je hebt gekozen is super! Performed beter dan zelfs een Intel Core Ultra 285K (Intel Flagship).

Ik zou dus weinig aanpassen aan je originele lijstje; behalve een andere CPU-koeler en RAM met lagere latency (meerdere opties mogelijk, maar ik link het goedkoopste merk):

Verder zou een 750W PSU ook al genoeg zijn, maar het prijsverschil is zo klein dat ik waarschijnlijk zelf ook een 850W PSU zou kiezen. Efficiency curve (50-100% boven je estimated wattage zitten) is outdated advies - 100 tot 200W is prima, mits je geen directe upgrades in het oog hebt die je verbruik gaan verhogen.

Nogmaals dank voor al het advies. Ik ga iets bij elkaar zoeken!
Succes!
jack-sparrow-johnny-depp-pirate-salute-cbdn1a3juz0tlv32.gif

Terug
Bovenaan