Na een jaar van mijn computer in gebruik, merkte ik dat het opstarten wat vaker moeilijker werd, doordat het VGA witte lampje in mijn computer aanbleef staan bij het opstarten.
Na een paar keer opstarten werkte hij wel weer. Nu heb ik het probleem dat hij het helemaal niet meer doet na het opstarten en het witte lampje aan blijft.
Ik krijg het idee dat nadat ik vaker eraan sluitel en de pc een paar keer aan is geweest, dat hij sneller wel weer wordt herkend als ik de displaykabels erin plaats, misschien iets met warmte.
Ik denk dat de connectie tussen moederboard en videokaart ergens tijdens het booten niet goed gaat.
Ik heb meerdere punten geprobeerd:
- Videokaart eruit gehaald, (droog) schoongemaakt en uitgespoten en teruggeplaatst
- Videokaart ge-update
- BIOS ge-update
- RAM geheugen getest door deze 1 voor 1 eruit te halen en op te starten
- Displaykabels vervangen (nieuwe gehaald)
- PCIE kabels gecontroleerd, eruit gehaald en erin gezet. De PCIE kabels zijn 2 aparte kabels als voeding.
- Speedlink gen 3 en gen 4 uitgeprobeerd (BIOS)
- DDU uitgevoerd in SafeMode en opnieuw getest
- Interne grafische kaart gecontroleerd, deze werkt, indien de videokaart eruit is.
- FastBoot Disabled. (BIOS)
- Videokaart wordt herkent in aparatuurbeheer.
- Monitoren staan aan.
- Memory Context Restore (BIOS)
- Videokaart heeft RGB en alles staat volledig aan en ventilatoren werken, wat de voeding uitsluit.
- CMOS batterij eruit en erin na 1 minuut. Dit werkt soms tijdelijk (sporadisch).
- Nieuwe CMOS batterij.
Wat ik nog niet heb kunnen testen:
- Andere Video kaart op dit moederboard
- Mijn videokaart in een ander moederboard
Mijn computer bestaat uit:
- Hellhound Powercolor Radeon RX 7800 XT 16GB (Videokaart)
- ASUS ROG STRIX B650-A Gaming WIFI (Moederboard)
- Corsair DDR5 Vengeance 2x 16 GB (RAM Geheugen)
- AMD Ryzen 7 7800X3D (Processor)
- Samsung 990 PRO TB 2x (Geheugen)
- ASUS ROG STRIX LC II 360 ARGB (Watercooler)
- ASUS ROG STRIX 850G PSU (Voeding)
- ASUS ROG STRIX Helios GX601 (Behuizing)
- Samsung Odyssey G7 28" (Monitor)
Ik hoop dat iemand hier een antwoord voor heeft, want op dit moment heb ik geen idee meer wat ik kan doen.
Na een paar keer opstarten werkte hij wel weer. Nu heb ik het probleem dat hij het helemaal niet meer doet na het opstarten en het witte lampje aan blijft.
Ik krijg het idee dat nadat ik vaker eraan sluitel en de pc een paar keer aan is geweest, dat hij sneller wel weer wordt herkend als ik de displaykabels erin plaats, misschien iets met warmte.
Ik denk dat de connectie tussen moederboard en videokaart ergens tijdens het booten niet goed gaat.
Ik heb meerdere punten geprobeerd:
- Videokaart eruit gehaald, (droog) schoongemaakt en uitgespoten en teruggeplaatst
- Videokaart ge-update
- BIOS ge-update
- RAM geheugen getest door deze 1 voor 1 eruit te halen en op te starten
- Displaykabels vervangen (nieuwe gehaald)
- PCIE kabels gecontroleerd, eruit gehaald en erin gezet. De PCIE kabels zijn 2 aparte kabels als voeding.
- Speedlink gen 3 en gen 4 uitgeprobeerd (BIOS)
- DDU uitgevoerd in SafeMode en opnieuw getest
- Interne grafische kaart gecontroleerd, deze werkt, indien de videokaart eruit is.
- FastBoot Disabled. (BIOS)
- Videokaart wordt herkent in aparatuurbeheer.
- Monitoren staan aan.
- Memory Context Restore (BIOS)
- Videokaart heeft RGB en alles staat volledig aan en ventilatoren werken, wat de voeding uitsluit.
- CMOS batterij eruit en erin na 1 minuut. Dit werkt soms tijdelijk (sporadisch).
- Nieuwe CMOS batterij.
Wat ik nog niet heb kunnen testen:
- Andere Video kaart op dit moederboard
- Mijn videokaart in een ander moederboard
Mijn computer bestaat uit:
- Hellhound Powercolor Radeon RX 7800 XT 16GB (Videokaart)
- ASUS ROG STRIX B650-A Gaming WIFI (Moederboard)
- Corsair DDR5 Vengeance 2x 16 GB (RAM Geheugen)
- AMD Ryzen 7 7800X3D (Processor)
- Samsung 990 PRO TB 2x (Geheugen)
- ASUS ROG STRIX LC II 360 ARGB (Watercooler)
- ASUS ROG STRIX 850G PSU (Voeding)
- ASUS ROG STRIX Helios GX601 (Behuizing)
- Samsung Odyssey G7 28" (Monitor)
Ik hoop dat iemand hier een antwoord voor heeft, want op dit moment heb ik geen idee meer wat ik kan doen.
Laatst bewerkt: