Gigabyte B650 EAGLE AX blijft hangen op DRAM-led na crash tijdens gamen

gewoonelias

Nieuw forumlid
Hoi allemaal,

Ik loop tegen een vreemd probleem aan en kom er zelf niet meer uit.

Systeem:

• CPU: AMD Ryzen 5 9600X
  • Moederbord: Gigabyte B650 EAGLE AX
  • RAM: 32 GB (2×16 GB) Corsair DDR5
  • CPU-koeler: Waterkoeler

Probleem:
Tijdens het gamen crashte mijn pc ineens. Sindsdien krijg ik helemaal geen beeld meer. Bij het opstarten brandt eerst heel kort de CPU-debugled en daarna blijft de DRAM-debugled continu branden. De fans draaien gewoon en de RGB van het RAM werkt, maar er verschijnt niets op het scherm en ik kom ook niet in de BIOS.

Wat ik al heb geprobeerd:

• CMOS gereset.
  • Beide RAM-sticks opnieuw geplaatst.
  • Beide RAM-sticks afzonderlijk getest in het A2-slot.
  • Meerdere keren opnieuw opgestart en lang gewacht in verband met DDR5 memory training.

Helaas blijft het probleem precies hetzelfde.

Denken jullie dat dit eerder wijst op defect RAM, een defect moederbord of een probleem met de geheugencontroller in de CPU? Zou een BIOS-update via Q-Flash Plus nog de moeite waard zijn, of zijn er nog andere dingen die ik kan testen voordat ik onderdelen opstuur voor garantie?

Alvast bedankt!

Ja, dit is een lastige. Blijft het gele lampje continu branden of knippert hij steeds. En het cpu lampje (rood) knippert heel even maar gaat dan uit?

Hij zou niet meer geheugen training hoeven uit te voeren omdat dit niet je eerste opstart is. Ook als je een setje van een ander merk erin doet zou hij meteen aan moeten slaan.

Goedemorgen,

Je zou inderdaad via BIOS Flashback nog kunnen proberen een BIOS update te doen.
Mocht deze hierna nog steeds geen beeld geven zou ik eerder denken dat het probleem in je CPU zit, gezien je beide geheugen modules al apart hebt getest.

Goedemorgen,

Je zou inderdaad via BIOS Flashback nog kunnen proberen een BIOS update te doen.
Mocht deze hierna nog steeds geen beeld geven zou ik eerder denken dat het probleem in je CPU zit, gezien je beide geheugen modules al apart hebt getest.
Maar het kan ook net zo goed het moederbord zijn. Als het een probleem is met de CPU en de rest is ok, dan zou het rode lampje een signaal moeten geven.

Maar het kan ook net zo goed het moederbord zijn. Als het een probleem is met de CPU en de rest is ok, dan zou het rode lampje een signaal moeten geven.
Dat is zeer zeker mogelijk alleen verwacht ik eerder de CPU.
Plus is deze makkelijker uit te bouwen en op te sturen voor garantie 🙂

Het is wel goed om te weten welke lampjes er branden (rood, geel, wit of groen) en op welke manier, knipperend of gewoon aan. Want dan weet je ongeveer waar het probleem zit en hoef je wellicht niet alles op te sturen.

Nee, rood is cpu. Als het rode lampje continu brand is er een probleem met je processor. Geel is RAM.

Dus waarschijnlijk is je cpu overleden. Als daar nog garantie op zit onmiddelijk terugsturen.
Maar het rode lampje van dram
Brand. Dat betekent dus cpu? En ik heb geen orginele verpakking. Dus hoe stuur ik dat dan handig terug?

Ah, dat betekent dat je moederbord je geheugen helemaal niet kan herkennen. Ik zie dat je al beide sticks in A2 hebt geprobeerd dus ik denk dat dan je moederbord kapot is. Want de kans is vrijwel nihil dat beide RAM sticks op dezelfde tijd overlijden.

Ik zie wel dat je lang gewacht hebt ivm met memory training. Was dat tweede lampje (RAM) toen al rood of knipperde hij toen geel.

Ah, dat betekent dat je moederbord je geheugen helemaal niet kan herkennen. Ik zie dat je al beide sticks in A2 hebt geprobeerd dus ik denk dat dan je moederbord kapot is. Want de kans is vrijwel nihil dat beide RAM sticks op dezelfde tijd overlijden.

Ik zie wel dat je lang gewacht hebt ivm met memory training. Was dat tweede lampje (RAM) toen al rood of knipperde hij toen geel.
Beelf toen rood. Maar wat is het u dan cpu, of moederbord?

Ik denk je moederbord, want hij herkent plotseling je beide RAM sticks niet meer. Die zou ik meteen terugsturen.

Er is wat aan de hand met je cpu als het eerste lampje op rood blijft staan. Vandaar de verwarring, maar deze keer is het tweede lampje rood.

Ik denk je moederbord, want hij herkent plotseling je beide RAM sticks niet meer. Die zou ik meteen terugsturen.

Er is wat aan de hand met je cpu als het eerste lampje op rood blijft staan. Vandaar de verwarring, maar deze keer is het tweede lampje rood.
Maar het kunnen toch meerdere dingen zijn? Is een megekko onderzoek dan niet wat sneller en handiger?

Daar zijn die lampjes voor, om je te wijzen waar het probleem zit. Ze verwijzen allemaal naar een bepaald onderdeel en de manier waarop het brand, in combinatie met een kleur geeft dan een bepaalde 'diagnose'. Zonder die lampjes was het inderdaad een stuk lastiger te bepalen.

Als je het niet vertrouwt en je wilt echt zeker weten dat alles in orde is kun je natuurlijk gewoon alles opsturen. Maar in de praktijk gaan er nooit meerdere onderdelen tegelijkertijd kapot. Of je moet er echt op uit zijn, met hete koffie en zo.

Je stopt het moederbord in de originele doos (als je die nog hebt) en die doe je in een grotere doos met wat beschermend materiaal erin. Kijk even op de website van Megekko wat het retouradres. Je moet wellicht wel de retour aanmelden bij Megekko en aangeven onder welke garantie deze valt. Volgens mij heb je standaard 2 jaar garantie op je moederbord.

Je stopt het moederbord in de originele doos (als je die nog hebt) en die doe je in een grotere doos met wat beschermend materiaal erin. Kijk even op de website van Megekko wat het retouradres. Je moet wellicht wel de retour aanmelden bij Megekko en aangeven onder welke garantie deze valt. Volgens mij heb je standaard 2 jaar garantie op je moederbord.
in ieder geval 2 jaar, in sommige gevallen meer, dat ligt aan de fabrikant.

Terug
Bovenaan