Kan geen 4k monitor kiezen

Geronimo

Member
Ik heb vandaag de QDOled Samsung Odyssey G8 van 27" teruggestuurd omdat de helderheid zo tegenviel dat het vermoeiend was om dingen te lezen. Ik moet mijn monitor namelijk ook gebruiken als werkcomputer. Maar wat ik me afvraag is of het die anti-glare coating was die het zo donker maakte, of dat ik met een andere 4K QDOled wel betere helderheid heb. Ze zijn in ieder geval toch bijna allemaal rond de 250cd/s in helderheid en dat is niet veel.

Als ik een normale 4K monitor neem (IPS) dan heb je weer een laag contrast ratio en is het 4k gamen weer niet zo mooi. De helderheid is bij die schermen toch wel iets beter, tussen de 300 en 400cd/s. Dus wat moet ik nu doen? Een normale 4K monitor nemen en dan de tijd uitzitten totdat ze de helderheid van Oled's beter krijgen of toch een Gigabyte of MSI 4K Oled proberen en gokken dat de helderheid bij die schermen wel voldoende is.

Ook vind ik dat die 4KOled schermen maar rare voeten hebben en soms 'goedkoop' zijn afgewerkt. Die Samsung Odyssey G8 was juist zo mooi maar de lage helderheid onacceptabel.

Als je de monitor ook voor werk gebruikt en voor OLED gaat, dan zou ik niet voor QD-LED gaan. Dat kan bij tekst een rare "halo" geven.

Oled monitoren hebben een lagere helderheid t.o.v. IPS, maar compenseren dit met hoog contrast en heldere kleuren.
Als de voet van een monitor je niet aanstaat, dan is misschien een beugel een optie? Dan boeit de voet niks.

IPS is nog steeds best goed voor gamen, die schermen zijn ook goed betaalbaar. Uit eindelijk is het jouw monitor en is die keuze aan jou.

Ik heb inmiddels de Lenovo Legion Pro 32UD geprobeerd en de Gigabyte Mo27u2. De helderheid van de Lenovo was vrij aardig, maar alleen in een bepaalde voorgekauwde setting die je vervolgens niet meer kon wijzigen. Dat was ook zo bij de HDR settings die totaal verkeerd gecalibreerd waren met veel te verzadigde kleuren. Mooi design, mooie voet ook, maar volstrekt ongeschikt voor gebruik omdat de settings alles verpeste en je niets kon wijzigen aan die settings.

De Gigabyte Mo27u2 is een prima scherm. De helderheid is uitstekend en aan te passen in alle settings. De HDR mode is voldoende naar mijn mening, de helderheid had daar iets hoger gekund maar ik vind het meer dan acceptabel. Het is echt een uitstekende scherm voor die prijs (onder de 600,-), echter de 27" formaat is wellicht toch wat te klein en de design niet helemaal zoals het hoort bij een Oled scherm. Het lijkt op een standaard IPS scherm van vroeger met een steenkolenvoet.

Maar Gigabyte heeft zojuist een nieuw scherm uitgebracht, de MO32U24, dus in 32" uitvoering, een ander materiaal als scherm, is een 4th Gen scherm en heeft een hogere standaard helderheid als piekhelderheid in HDR. Dus die heb ik besteld en dan gaat er een oordeel geveld worden of het de meerprijs van 300,- waard is.

Dank voor je reactie overigens, ik ben er denk ik bijna. Van de 'halo' heb ik trouwens geen last hoor. Ook maakt het een verschil als je je scherm aansluit via Displayport en niet via HDMI, ook al gebruik je 'maar' 1.4. En ook de beugel is een goed idee, dat komt wellicht later want ook de nieuwe Gigabyte heeft precies dezelfde voet.

Terug
Bovenaan