Pc uitgevallen

guus odijk

Nieuw forumlid
PC start niet meer op – gaat constant aan en uit

Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met mijn PC. Hij is plotseling uitgevallen en sindsdien start hij niet meer normaal op. Als ik op de aan-knop druk, gaat hij heel even aan en dan meteen weer uit. Vervolgens blijft hij in een lus van aan-uit-aan-uit hangen, zonder dat ik beeld krijg of in de BIOS kom.

Vlak voordat dit begon, deed de PC al wat vreemd — hij was wat trager dan normaal, zonder duidelijke reden. Ik vermoed dat het misschien met temperatuur te maken heeft, al lagen de temperaturen meestal tussen de 50 en 80 graden, wat volgens mij nog normaal is.

Dit zijn mijn specificaties:

• CPU: Intel i5-14600K
  • GPU: NVIDIA RTX 4060 Ti
  • RAM: 32 GB DDR5
  • PSU: Lian Li SP850 (850W SFX)
Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? Ik denk zelf misschien aan de voeding of het moederbord, maar ik hoor graag wat jullie denken of hoe ik dit verder kan testen.

Alvast bedankt!

probeer eens de computer spannings vrij te maken, dit kan je doen door de power kabel aan de achterkant eruit te trekken en ongeveer 20 keer op de power knop te duwen. Kijk eens wat je computer dan doet 🙂

Wat je daarna ook nog kan proberen om de videokaart uit te sluiten is de videokaart eruit halen en de hdmi of dp kabel op je moederbord in te prikken aangezien je integrated graphics hebt.

mochten deze twee dingen niet helpen kan je ook nog de CMOS batterij uit je moederbord halen, als je dan een paar minuutjes wacht reset je bios namelijk. Het kan zijn dat als je geheugen niet op de QVL van je moederbord staat het geheugen met XMP aan stabiliteits problemen geeft.

Ik denk dat ik mijn power supply effe opstuur om het te laten controleren als dat het niet is breng ik hem even naar de store. De psu was al een keer kapot gegaan dus ben bang dat dat het weer is.

Bedankt voor de tips

Wat je ook kunt proberen is even één geheugenmodule verwijderen en kijken of hij dan wel start. Als dat geen verbetering geeft, wissel je de geheugenmodules om uit te sluiten of je misschien één defecte module hebt.

Het feit dat hij aan en weer uit gaat, geeft mij niet direct de indruk dat het de voeding is. Zeker als je die al eerder vervangen hebt.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan