Upgrade oude desktop naar snelle home pc (niet gaming)

Ed P

Nieuw forumlid
Beste mensen van Megekko Forum

Ook ik loop tegen de problemen van W11 en een oudere pc aan. Ik heb besloten dat ik geen linux wil of trucjes met windows server of rufus.

Er moest dus nieuwe hardware komen, mijn eisen waren:
  • snelle pc geschikt voor internetten, office, inkscape en Gimp en dergelijke applicaties;
  • ik denk dat de basis maar een AMD processor moet worden, die zijn volgens mij zuiniger, goedkoper en misschien ook nog wel sneller dan Intel;
  • ik game niet dus geen aparte videokaart nodig wat mij betreft;
  • wel de mogelijkheid om twee schermen aan te sluiten;
  • geen overklokken nodig;
  • toekomstbestendig voor zover dat mogelijk is bij een pc;
  • 4 USB poorten aan de achterzijde (muis, toetsen, printer, scanner);
  • een nieuwe snelle ssd ter vervanging van de huidige SATA 3 ssd;
  • ik heb geprobeerd de wat energiezuiniger componenten uit te kiezen 7600 ipv de 7600X bijvoorbeeld;
  • oude harde schijf voor bestandsopslag behoud ik;
  • oude 430W voeding en behuizing houd ik ook in principe;
  • oude dvd reader/writer blijft ook, altijd handig voor het geval dat.
Ik kwam na wat puzzelen uit op onderstaande configuratie, waarschijnlijk iets overdone voor de bovenstaande eisen maar dan ben ik wat op de toekomst voorbereid.
1756476478337.webp

Ik heb de volgende vragen:
  1. is mijn huidige voeding toereikend;
  2. heeft de SSD van Lexar een koelblok nodig en zo ja welke adviseren jullie dan en moet er dan koelpasta tussen? (denk het wel maar wil het graag zeker weten);
  3. passen de geselecteerde componenten bij elkaar of hebben jullie zo iets van, oh, nee, dit is echt een verkeerde keuze;
  4. de specificaties van het AS Rock moederboard geven aan dat een maximale snelheid van de RAM bus 6400+ is. Maar dat is als je gaat overklokken en dat ga ik niet doen. Wat is de maximale snelheid zonder overklokken? En moet ik daar mijn RAM geheugen op aanpassen qua snelheid?;
  5. Is de 7600 processor de juiste keuze of is de stap naar een 9600X misschien verstandiger en zo ja, waarom dan?
Graag zie ik jullie reactie tegemoet.

Bij voorbaat dank voor jullie hulp

Terug
Bovenaan