upgraden naar windows 11 wil niet

djongstra

Nieuw forumlid
Goedenavond,

Afgelopen week heb ik the box 2 mogen ontvangen, nu heb ik deze gebouwd en geïnstalleerd met windows 10. Nou wil ik graag upgraden naar windows 11 maar bij de check geeft de pc aan dat TPM 2.0 ontbreekt, is dit onderdeel zo te activeren of moet ik dit onderdeel nog aanschaffen? Zo ja, waar moet ik dit onderdeel dan plaatsen en hoe moet ik dit activeren?

Mvg, Djongstra
1733683383342.webp

Hi @djongstra ,

TPM moet je aanzetten in je BIOS.

1. Zet je PC uit
2. Boot je PC en druk aantal keren op de Delete toets totdat je in de bios komt
Iedere moederbord is anders, maar dit zijn de algemene instructies voor ASUS moederborden:
3. Klik op de sectie "Advanced"
1733684093623.webp
4. Klik op AMD fTPM Configuration

1733684135446.webp
5. "Enable" firmware TPM.

1733684171853.webp

Als het al enabled is, kan je het disablen en dan weer enablen omdat ik andere mensen heb zien zeggen dat raar genoeg dit soms voor hun werkt om de TPM requirement te verhelpen.

Hoop dat het lukt!

Hi @djongstra ,

TPM moet je aanzetten in je BIOS.

1. Zet je PC uit
2. Boot je PC en druk aantal keren op de Delete toets totdat je in de bios komt
Iedere moederbord is anders, maar dit zijn de algemene instructies voor ASUS moederborden:
3. Klik op de sectie "Advanced"
Bekijk bijlage 847
4. Klik op AMD fTPM Configuration

Bekijk bijlage 848
5. "Enable" firmware TPM.

Bekijk bijlage 849

Als het al enabled is, kan je het disablen en dan weer enablen omdat ik andere mensen heb zien zeggen dat raar genoeg dit soms voor hun werkt om de TPM requirement te verhelpen.

Hoop dat het lukt!
De Tpm was enabled en heb deze disdabled en weer enabled maar ik krijg de zelfde melding weer

Hi djongstra,

Jammer dat het niet lukt... Ik heb zelf even geen opties die je kan proberen, ik hoop dat iemand anders op deze thread reageert die jou verder kan helpen 🥺

Hi djongstra,

Heb je even gekeken in Device Security als hij hem daar wel herkent? (Ik denk het niet maar misschien toch even kijken sinds je het wel enabled hebt...)
"Start > Settings > Update and Security > Windows Security > Device Security. If you have it, you'll see a Security processor section on the screen."
1733814094793.webp

Dit zou er dan moeten staan;
1733814158760.webp

Als het voor een of andere reden daar wel staat, is het misschien een idee om gewoon Windows 11 te installeren zonder het via Windows 10 te updaten.
Dus dat je een Windows 11 installatie bestand maakt via de windows website (Create Windows 11 Installation Media) en dan gewoon meteen zo installeert.

Heel raar probleempje dat je hebt sinds de processor al natively TPM 2.0 support... :unsure:

Hopelijk lukt het misschien zo wel!

Hi djongstra,

Heb je even gekeken in Device Security als hij hem daar wel herkent? (Ik denk het niet maar misschien toch even kijken sinds je het wel enabled hebt...)
"Start > Settings > Update and Security > Windows Security > Device Security. If you have it, you'll see a Security processor section on the screen."
Bekijk bijlage 850

Dit zou er dan moeten staan;
Bekijk bijlage 851

Als het voor een of andere reden daar wel staat, is het misschien een idee om gewoon Windows 11 te installeren zonder het via Windows 10 te updaten.
Dus dat je een Windows 11 installatie bestand maakt via de windows website (Create Windows 11 Installation Media) en dan gewoon meteen zo installeert.

Heel raar probleempje dat je hebt sinds de processor al natively TPM 2.0 support... :unsure:

Hopelijk lukt het misschien zo wel!
ik heb hier even gekeken en ik kom dit tegen, 1733840881104.webp

nou krijg ik wel bij het opstarten van mijn pc deze melding,

1733840994749.webp

ik denk zelf dat het probleem dan hier zit

Hi djongstra,

Dit scherm is veelvoorkomend. Als je gewoon op Y klikt op het toetsenbord zou die het inprincipe moeten doen.(ik had dit scherm ook, meestal krijg je dit ook als je van CPU verandert op hetzelfde moederbord). Maar als je op Y klikt to reset fTPM zou die het moeten doen.

Er is een verschil nu na het opnieuw opstarten? Anders raad ik je aan om een clean install van meteen Windows 11 te doen inplaats van de upgrade route.
De CPU natively supports fTPM 2.0 dus ik ben ook confused waar dit probleem vandaan komt haha.

Hi djongstra,

Dit scherm is veelvoorkomend. Als je gewoon op Y klikt op het toetsenbord zou die het inprincipe moeten doen.(ik had dit scherm ook, meestal krijg je dit ook als je van CPU verandert op hetzelfde moederbord). Maar als je op Y klikt to reset fTPM zou die het moeten doen.

Er is een verschil nu na het opnieuw opstarten? Anders raad ik je aan om een clean install van meteen Windows 11 te doen inplaats van de upgrade route.
De CPU natively supports fTPM 2.0 dus ik ben ook confused waar dit probleem vandaan komt haha.
Het is gelukt! bedankt!

Terug
Bovenaan