Upgraden of niet en waarna?

JPaenen89

Member
Hoi Hoi,

Ik wil mijn Game-PC gebouwd in 2020 gaan klaarstomen voor de nieuwe GTA 6 en de nieuwe Flight Simulator 2024

GTA 6 gaat nog even duren, dan weet ik… Maar mogelijk hebben jullie al ideeën?!

Mijn huidige Game-PC ziet er als volgt uit:
  • Behuizing: Corsair Carbide SPEC-OMEGA RGB White
  • Videokaart: Gigabyte Radeon RX 5700 XT AORUS 8G
  • Processor: AMD Ryzen 7 3700X
  • Moederbord: Asus ROG STRIX X570-E Gaming
  • Koeling: Corsair Hydro H100i RGB PLATINUM
  • Geheugen: G.Skill DDR4 Trident-Z 2x16GB 3200Mhz RGB F4-3200C
  • Voeding: Corsair RM850x
  • Opslag: Kingston A2000 1000GB M.2 SSD

Is het zinvol om van AM4 naar AM5 te gaan? Dan moet ik denk wel veel componenten gaan vervangen…

Ik zat sowieso te denken aan een AMD Ryzen 3D processor, de serie is afhankelijk van of ik ombouw van AM4 naar AM5

Bijlagen

• 1000000947.webp
    1000000947.webp
    70,7 KB · Weergaven: 15
  • 1000000945.webp
    1000000945.webp
    63,4 KB · Weergaven: 15
  • 1000000946.webp
    1000000946.webp
    69,1 KB · Weergaven: 12
  • 1000000948.webp
    1000000948.webp
    74,3 KB · Weergaven: 11
  • 1000000949.webp
    1000000949.webp
    67,2 KB · Weergaven: 11
  • 1000000950.webp
    1000000950.webp
    78,7 KB · Weergaven: 14
je kan op je huidige moederbord een 5700X3D plaatsen. dit geeft aanzienlijk betere performance. voor de rest zou ik de videokaart upgraden.

AM5 = een compleet nieuwe build.

GTA6 is lastig te beoordelen. dit hangt af, hoe de game geoptimaliseerd is voor pc en welke settings/fps je wilt spelen.

welk budget heb je voor ogen hoeveel FPS wil je hebben en als het nu oke draaid zou ik even wachten tot GTA6.
voor dat GTA 6 uit is is er misschien een nieuw socket/DDR6? etc etc.dan heb je nog tijd om te sparen en dan kan je er ook weer langer op teren (als het klopt dat het uit komt in 2026 voor PC is er een kans die is wel klein)

lijkt me in iedergeval handig om even spec af te wachten als je hem speciaal upgrade voor GTA 6

je kan op je huidige moederbord een 5700X3D plaatsen. dit geeft aanzienlijk betere performance. voor de rest zou ik de videokaart upgraden.

AM5 = een compleet nieuwe build.

GTA6 is lastig te beoordelen. dit hangt af, hoe de game geoptimaliseerd is voor pc en welke settings/fps je wilt spelen.
en wat pvg103breda zegt 5700X3D is een goed idee en kijken naar een video kaart

Ik zat inderdaad te denken aan de 5700X3D in combinatie met de RX7800XT. In principe draait mijn Game PC op dit moment nog heel erg goed, zelfs op de hoogte grafische instellingen, maar ik wilde vooral weten wat de voor en nadelen zijn om over te stappen naar AM5 t.o.v. AM4

Ik zat inderdaad te denken aan de 5700X3D in combinatie met de RX7800XT. In principe draait mijn Game PC op dit moment nog heel erg goed, zelfs op de hoogte grafische instellingen, maar ik wilde vooral weten wat de voor en nadelen zijn om over te stappen naar AM5 t.o.v. AM4
naar mijn mening vooral kosten moederboard, ram + processor. ik denk dat je wel een braket voor je koeler kan halen ? maar als ik het opzoek komt er van corsair:
1737122389053.webp
dus AM 4 is well ondersteunt maar AM5 niet

voordelen = snellere cpu/ram = meer fps

nadelen = kosten (compleet nieuwe build)

Op basis van vorige releases van GTA en hardware rond/voor de release:

Een high-end build op basis van de RTX 40-series (of equiv. AMD) of een mid-build van de RTX 50-series (of equiv. AMD) zal hoogst waarschijnlijk goed performen voor GTA 6.

Wat is je budget? Op welke resolutie ga je gamen? 1080p/1440p/4k is belangrijk om te weten voor CPU.

Ik denk zelf, en heb dat ook gedaan, dat een nieuwe build met AM5 (en overigens ook DDR5) beter is dan upgraden (modewoord "futureproof")

Ik hoef geen specificatierace te doen en ben ook niet gebonden aan een vast aantal FPS. Ik wil gewoon een vloeiende ervaring waar ik weer een aantal jaar mee vooruit kan… Ik zat zelf te denken aan de 5700X3D en 7800XT. Voor een nieuwe build ben ik ruim € 2000,- kwijt en daar game ik dan weer te weinig voor…

Dan inderdaad 5700X3D en 7800/7900 XT als je AMD wil, 4070 Ti Super qua NVIDIA. Je kan nog even wachten tot meer en betere benchmarks wbt de Radeon RX 9000 series en nvidia 50-series, weet niet hoeveel haast je heb.

IMG_1459.webp

Ik zit nu aan deze upgrade te denken waarbij ik nog even wacht op de 9070 (XT) videokaarten die gaan komen en die dan in plaats van de 7800XT te nemen

Zou ik ook voor een nieuwere B850 of X870 moeten gaan of is de B650 nog gewoon een prima moederbord?

Qua geheugen zou ik liever de Trident Z in zwart/witte uitvoering gaan in plaats van helemaal zwart, gewoon voor het mooie, maar die staan niet in de lijst met ondersteuning voor het B650 moederbord in combinatie met de 9000-serie processor

Iemand nog tips?

Laatst bewerkt:
Moederbord moet je kijken wat het verschil is tussen die drie en of je dat verschil nodig hebt. Bijv: wi-fi, welke pci / m.2 lanes, RGB. Je kan alles pcpartpicker.com stoppen als je directe compatibility issues wilt vinden.

Qua geheugen zou ik liever de Trident Z in zwart/witte uitvoering gaan in plaats van helemaal zwart, gewoon voor het mooie, maar die staan niet in de lijst met ondersteuning voor het B650 moederbord in combinatie met de 9000-serie processor
Welke RAM precies? En wat staat er waarom het niet ondersteund zou zijn?

Moederbord moet je kijken wat het verschil is tussen die drie en of je dat verschil nodig hebt. Bijv: wi-fi, welke pci / m.2 lanes, RGB. Je kan alles pcpartpicker.com stoppen als je directe compatibility issues wilt vinden.

Welke RAM precies? En wat staat er waarom het niet ondersteund zou zijn?
Ik heb via ondersteuning op de website van Asus gekeken op vender code, maar daar staat geen variant in zwart/wit tussen

Werkt volgens mij allebei. Ik vind het overigens nogal een prijsverschil voor een wit accentje en 2 CL subtiming. Maar ja, eigen keuze natuurlijk. Wel zou ik echt 2x32 ipv 4x16 aanbeleven. Zorg er ook voor dat je AMD EXPO enabled, de snelheden die je ziet op de verpakking is niet wat je by default krijgt.

https://www.megekko.nl/product/7962...-MHz-F5-6000J3036G32GX2-TZ5NRW-geheugenmodule werkt in je moederbord. 35 euro goedkoper elders..

Werkt volgens mij allebei. Ik vind het overigens nogal een prijsverschil voor een wit accentje en 2 CL subtiming. Maar ja, eigen keuze natuurlijk. Wel zou ik echt 2x32 ipv 4x16 aanbeleven. Zorg er ook voor dat je AMD EXPO enabled, de snelheden die je ziet op de verpakking is niet wat je by default krijgt.
Ja klopt
Ik was vanmiddag in de Megekko winkel en de medewerker vertelde me hoe ik kon controleren of iets compatible is, want ondanks dat je zoekt op AMD EXPO enabled, is het nog geen garantie dat het werkt.

En qua moederbord,
Ik hoef geen specificatierace en ik zit niet vast aan een vast aantal fps dat ik wil behalen, maar ik wil mijn systeem upgraden zodat ik er weer heel wat jaren mee kan doen. Vandaar de twijfel om nog een 2022 moederbord te nemen of toch een 2024 moederbord om het zo maar even te zeggen

Ah, dit is een beetje onduidelijk. Je hebt een foto in je vorige post waarbij je ook een ander moederbord in je karretje hebt, dus ik ga uit van dat moederbord ipv je oorspronkelijke post.

Qua compatiblity: Je moet zoeken op DDR4 of DDR5 afhankelijk van je moederbord, en soms moet je ook nog kijken naar max kloksnelheid van je geheugen in de specs van zowel je moederbord als CPU.

pcpartpicker.com heeft een geautomatiseerd compatibility checker, die op heel veel dingen let, vind ik altijd wel handig.

Ah, dit is een beetje onduidelijk. Je hebt een foto in je vorige post waarbij je ook een ander moederbord in je karretje hebt, dus ik ga uit van dat moederbord ipv je oorspronkelijke post.

Qua compatiblity: Je moet zoeken op DDR4 of DDR5 afhankelijk van je moederbord, en soms moet je ook nog kijken naar max kloksnelheid van je geheugen in de specs van zowel je moederbord als CPU.

pcpartpicker.com heeft een geautomatiseerd compatibility checker, die op heel veel dingen let, vind ik altijd wel handig.
In principe wil ik deze:

Tenzij men adviseert om toch een nieuwer moederbord (B850 of X670) te nemen om meer futureproof te zijn. Al denk ik dat zolang ik een AM5 moederbord neem, al is het een 2022 model ik al behoorlijk futureproof ben

Ik zal eens kijken naar pcpartpicker.com

B650 is *prima*, enige reden waarom ik voor de X670E ben gegaan is omdat ik een 5090 ga kopen en die PCIe 5.0 ondersteund (net zoals 9070 XT denk ik).. waarschijnlijk is de bandwith voor PCIe 4.0 al genoeg, maar ik dacht "why not".

Je betaald met "ROG STRIX" producten overigens wel de hoofdprijs voor wat mij betreft marketingtermen en hoe het bord eruit ziet. Ieder zijn ding natuurlijk.
Zoals je ziet op pcpartpicker moet je alleen even je bios flashbacken naar de laatste driver, maar dat is zo gepiept.

B650 is *prima*, enige reden waarom ik voor de X670E ben gegaan is omdat ik een 5090 ga kopen en die PCIe 5.0 ondersteund (net zoals 9070 XT denk ik).. waarschijnlijk is de bandwith voor PCIe 4.0 al genoeg, maar ik dacht "why not".

Je betaald met "ROG STRIX" producten overigens wel de hoofdprijs voor wat mij betreft marketingtermen en hoe het bord eruit ziet. Ieder zijn ding natuurlijk.
Zoals je ziet op pcpartpicker moet je alleen even je bios flashbacken naar de laatste driver, maar dat is zo gepiept.
Dat klopt helemaal hoor, ben het volledig met je eens, maar ik mag het wel als een Game PC hele goede prestaties heeft en er ook echt als Game-PC uit ziet

Je nieuwe mobo (als je voor de B650 gaat) ondersteund overigens ook 1x PCIe 5.0 NVMe (+2x PCIe 4.0), dus mocht je nog zoekende zijn naar een nieuwe SSD keep that in mind - Volgens mij is de Crucial T705 via PCIe 5.0 ongeveer 7x zo snel als je huidige Kingston via PCIe 3.0

Nu is 7x waarschijnlijk overkill, maar je hebt iig opties qua uitbreiden voor de toekomst naar PCIe 4.0/5.0 SSDs

Terug
Bovenaan