Informatie en updates over de NVIDIA GeForce RTX50 serie videokaarten.

Het feit dat Nvidia- en boardpartners ook niet genoeg voorraad levert en alle (web)shops hun prijzen vrijwel plus €1000 (of meer) laten stijgen, vind ik wel zorgwekkend. RTX 4090 wisseltruc is ook zorgwekkend, maar goed. ACM leest mee..
Ik denk dat nvidia daar dan ook indirect van profiteerd. Ze kunnen dan hogere prijzen normaliseren net zoals ze destijds tijdens de crypto boom hebben gedaan. De 40xx serie was flink in prijs toen gestegen door de schaarste van de 30xx serie.

Is het ook niet zo dat elk product geprijst moet staan,bv bij ons in belgie moet elk product in een fysieke winkel de kostprijs erbij staan incl btw,weet niet of dit ook geld voor online winkels,maar megekko heeft tot het allerlaatste moment gewacht,in elk geval koop ik er NOOIT van men leven nog iets,als andere winkels het kunnen kan megekko het ook.
Ze spreken dan zodat iedereen een eerlijke kans heeft,hun prijs is in elk zeer eerlijk he megekko,dan spreken we ook niet over het debacle gisteren,want men wist niet dat er een stormloop ging zijn,dan snap ik nu wel de manier van handelen van alternate belgie,stond niets te koop,denk 1,zij hebben besloten niet te verkopen omdat ze dit zagen aankomen,dus dat kan ik wel smaken.

klopt ik heb mijn rtx 5080 vandaag weer terug op de post gedaan. Ze creeren eerst een hele hype maar achteraf kom je erachter dat je veelste veel betaalt hebt.
Als iedereen die er 1 aan deze crazy prijzen heeft gekocht hetzelfde zou doen hebben we binnen een paar weken terug normale prijzen en de scalpers zitten dan met veel te duur aangekochte gpus PROBLEEM OPGELOST

Dit heb ik dus vermeld in mijn klacht naar het acm. Ik zal het hieronder zetten:

Klacht over misleidende prijsvoering tijdens RTX 5080 lancering

Geachte ACM,

Hoewel ik zelf geen gedupeerde ben, wil ik een klacht indienen over mogelijk misleidende handelspraktijken door webwinkel Megekko tijdens de lancering van de NVIDIA RTX 5080. Ik vind het oneerlijk dat consumenten door deze praktijken tot wel €800 boven de aangekondigde prijs hebben moeten betalen.

Situatieschets:
- NVIDIA kommuniceerde een MSRP van €1200 voor de RTX 5080
- Bij de start van de verkoop crashte Megekko's website herhaaldelijk
- Toen de website weer bereikbaar werd, bleken de prijzen tussen de €1800 en €2000 te liggen
- Door de hoge druk van de lancering en angst om mis te grijpen, voelden veel consumenten zich gedwongen om tot wel €800 boven MSRP te betalen

Deze situatie doet denken aan de recente zaak rond Fortnite, waar het bedrijf werd aangesproken op het creëren van onnodige aankoopdruk bij consumenten. In dit geval lijkt Megekko misbruik te maken van een lanceringsmoment door:
1. Direct bij launch prijzen te hanteren die tot 67% boven MSRP liggen
2. Gebruik te maken van de schaarste en hectiek rond deze productlancering
3. Consumenten geen eerlijke kans te geven op de gecommuniceerde MSRP

Als consument maak ik me zorgen over deze praktijken en vraag ik de ACM om te onderzoeken of hier sprake is van oneerlijke handelspraktijken.

Met vriendelijke groet,

...

Dit bericht zal wel weer verwijderd worden met een dreigement dat mijn account beperkt wordt als dat zo is dan was het leuk om jullie gekend te hebben.
Deze klacht wordt gewoon verticaal geklasseerd.
Megekko heeft geen FE modellen verkocht aan de prijzen die jij aanhaalt maar boardpartners hun items. Deze zijn ALTIJD al duurder geweest dan de FE modellen van Nvidia zelf.

Ik snap nog altijd niet waarom iedereen zo bitter is over prijzen van items die schaars zijn.
Doen we met zijn allen kinderachtig omdat we een GPU van 3.000 € niet kunnen betalen omdat we vinden dat een boardpartner kaart willen kopen ipv de FE die bijna niet te koop is? Of 1.800 € voor de 5080?

Man up... stop met zeiken en zorg dat je of een aftermarket koopt die overpriced is of eentje proberen te krijgen via Nvidia zelf

Megekko heeft geen FE modellen verkocht aan de prijzen die jij aanhaalt maar boardpartners hun items. Deze zijn ALTIJD al duurder geweest dan de FE modellen van Nvidia zelf.

Ik snap nog altijd niet waarom iedereen zo bitter is over prijzen van items die schaars zijn.
Doen we met zijn allen kinderachtig omdat we een GPU van 3.000 € niet kunnen betalen omdat we vinden dat een boardpartner kaart willen kopen ipv de FE die bijna niet te koop is? Of 1.800 € voor de 5080?

Man up... stop met zeiken en zorg dat je of een aftermarket koopt die overpriced is of eentje proberen te krijgen via Nvidia zelf
Zou het wel degelijk een kwalijke zaak vinden als blijkt dat Megekko bij launch een 5080 voor €1850,- aanbiedt, terwijl een week later deze voor €1450,- te verkrijgen zijn bij CoolBlue. Een markup van (meer dan) €400,- is natuurlijk van de zotte. Vooral omdat MeGekko een winkel claimt te zijn die de beste prijzen biedt.

Je moet het wel zien in de juiste context,nvidia heeft maanden geleden met een grote eer gezegd er voldoende aantallen gingen te koop zijn.
Dan blijkt het plots niet te zijn en wat denk je dat er dan gebeurd is,schaartse creeren en de prijzen gaat auto naar omhoog,knap staaltje van graaien,mij maakt het gene fuck uit hoor,ik heb netjes gisteren een 4090 gaan kopen,maar dan denk ik het beter is nvidia de eer aan zichzelf houd en mensen niet voor de zot houd.
Ofwel kom je met voldoende voorraad als je verkondigt dat er geen probleem zal zijn,of wel had men EERLIJK moeten zijn,maar het feit dat winkels de prijzen verborgen hield wist ik al genoeg,waarom zou je prijzen pas op het laatste moment vrijgeven,heel aardige manier van zaken doen vind ik dat,NORMALE mensen vergelijken prijzen.

Prima de boardpartners bieden misschien hogere prijzen maar we hebben het hier over een verschil van 800 euro... Ik zelf was niet eens van plan om een kaart te kopen maar de gang van zaken vind ik gewoon immoreel.

• Leuk
Waarderingen: Jaro
Zou het wel degelijk een kwalijke zaak vinden als blijkt dat Megekko bij launch een 5080 voor €1850,- aanbiedt, terwijl een week later deze voor €1450,- te verkrijgen zijn bij CoolBlue. Een markup van (meer dan) €400,- is natuurlijk van de zotte. Vooral omdat MeGekko een winkel claimt te zijn die de beste prijzen biedt.
Klopt, echter hebben ze niets op voorraad, zou niet de eerste winkel zijn die goedkoper adverteerd om zo meer traffic te genereren en dan als ze daadwerkelijk te koop zijn ze voor dezelfde prijs te koop hebben als ergens anders...

How can one buy 5080-5090 Fe in theory? Does anyone know? for MRSP price
it's currently impossible due to scalper bots, I posted an article a page before this one

until the store is changed from proshop to a different one, there's almost 0% chances to get an FE due to how links are being lurked

also, the FE stock-out at launch happened due to an internal job, probably a proshop employee

Ik had mazzel met de 30 serie, ik vond toen ineens een computer shopje ergens in het land die 2 RTX3080 hadden voor 990 euro, heb er toen gelijk 1 gekocht. terwijl ze nergens tekoop waren.
Ik heb de 3090 in de 'CDROMLAND' gekocht lang gelden. Gast achter de balie keek me aan alsof ik niet goed bij m'n hoofd was :d
De 3080 was de 'go to' gamer kaart maar ja dat duurde een half jaar voordat die er was

Eerlijk gezegd ik denk dat je heel moeilijk een 5090 zult vastkrijgen. Ik denk dat de stock levels pas beter zullen worden vanaf mei/juni. Als er dan in tussen tijd stock komt zullen bots en scalpers het voor je ogen wegkapen of de site ligt weer plat. Je weet toch dat het Chinees nieuwjaar is? Dat betekent dat ze 15 dagen nieuwjaar vieren. Dan nemen veel mensen verlof en sluiten zelfs fabrieken. Dus ook nvidia zal daar impact van hebben. Verder is er ook een aardbeving geweest in Taiwan wat ook voor vertraging zal zorgen. Alsook gaat Trump zware tarrifs inschakelen tegen Taiwan. Dus die GPU zullen waarschijnlijk daardoor nog duurder gaan worden. Ik ga morgen mijn tweedehands 4090 halen en bouw mijn pc daarmee. Ik spaar nu daardoor veel geld uit. Dan kan ik nog een 4K/240hz oled monitor kopen, heb ik extra cash nog voor games en kan ik mijn setup uitbouwen. Eens de stock normaler is en ik zie dat de prijzen terug schappelijker zijn dan verkoop ik mijn 4090 en koop dan misschien pas een 5090. Of misschien bevalt de 4090 mij aardig en slaag ik deze generatie zelfs over. Ik kom van een PS5 en heb nooit een pc gehad. Dus ik denk dat het hoe dan ook een beter ervaring en belevenis zal zijn. Maar als ik een 5090 koop of een monitor koop dan koop ik hem niet bij Megekko. Hoe ze de 50 series hebben aangepakt en hoe ze hun klanten behandelen heb ik 0 respect voor! Ik ben zelf ook een handelaar en ik vind hun prijzen zwaar overdreven. Als ook trekt hun website op niets! Ze zullen nu veel omzet draaien en ik hoop dat ze dat geld investeren in betere servers. Ik hoop ook verder dat ze de volgende launch van nieuwe gpu's beter en transparanter communiceren over de voorraad. Als ook de prijzen op launchday al vrijgeven en kom niet af met NDA. Want dat is bullshit!

Ook hoop ik dat ze eens gaan brainstormen hoe ze de 60 launch in de toekomst gaan aanpakken! Ik zie eigenlijk maar 2 oplossing en das werken met pre order en wachtlijsten. Vraag iedereen zijn ID zodat je kan nagaan wie de gpu koopt. Iedereen kan maar 1 gpu kopen het eerste half jaar! Eens er zicht is op levertijd dan pas breng je de klant in kwestie op de hoogte! is er een vertraging geef de klant in kwestie dan een update. Ik denk dat mensen liever weten dat ze een gpu hebben kunnen bemachtigen en in ruil daarvoor moeten ze gewoon geduld hebben. Het voordeel is ook Megekko heeft meteen hun geld. Wat ook maakt dat ze meteen meer voorraad kunnen aankopen. Dus kunnen klanten ook sneller geholpen worden. Ze kunnen zelfs dat geld herinvesteren voor extra mensen om de site te beschermen tegen bots aanvallen.

Of maak een systeem waarmee trouwe klanten voorrang krijgen. Je kan makkelijk zoals Game Mania deed met een puntensysteem werken en laat mensen met hoogste/meeste punten voorrang krijgen. Geef hen een soort VIP ticket want wees nu eerlijk trouwe klanten wil je toch behouden? Trouwe klanten wil je toch eens in de verf zetten en bedanken voor hun trouw. Want hoe ze de launch aangepakt hebben denk ik dat vele trouwe klanten denken fuck Megekko. Ik ga op een ander kopen en koop nooit meer iets bij hen.

Ik hoop dat Megekko eens intern een evaluatie maakt over de launch en van alle gebeurtenissen errond. Ik hoop dat ze stappen zetten naar betere communicatie, meer klantentevredenheid en minder wanpraktijken naargelang de prijsbepaling! Want eerlijk ze zijn al even slecht als de scalpers zelf!

EINDE RANT!!!!!

Laatst bewerkt:

hele leuke nieuws maar niet heus...
Echt schandalig dit.
yup, posted about this as well, really unfair

@Smiley :Veel plezier met je 4090 man,je gaat geen seconde spijt ervan hebben,een kaart dat nog altijd sneller is dan een 5080.
Je hebt geen multi frame generation,but who cares,laat dat maar eens eerst volwassen worden,als jij van een ps5 komt ga je
echt flippen man,je kan die ps5 ECHT niet vergelijken,ik ben alvast tevreden met men 4090 tot dat die 6000 serie er is en dan bekijk ik wel de prijs.
Het verschil gaat dan ook veel groter zijn in performance dan da ik nu overstap naar de 5090.
Al de bekende reviewers hebben een punt dat de gap in performance echt tegen slaat tegenover de gigantische prijs die je ervoor moet neerleggen.

Laatst bewerkt:
Had toch wel meer verwacht van Megekko. Het stoort me al een tijdje hoe ze items prijzen, en niet alleen voor GPU’s. Ik was van plan om een 9800X3D te kopen, maar de manier waarop ze de prijs constant aanpassen (vermoedelijk afhankelijk van de voorraad) stoort me matig. De prijs ging van €629 naar €649 en is nu gelukkig €599. Bij geen enkele andere winkel (behalve in de hardwarebranche) kom je zulke klantonvriendelijke praktijken tegen. Beeld je in dat een supermarkt, omdat Nutella bijna op is, opeens voor de laatste paar potten 50% meer vraagt.

Oké, volledig te begrijpen dat ze winst willen maken, maar kom op—€400 meer vragen, boven op een al aanzienlijke meerprijs is, is toch echt te ver. Dit komt praktisch neer op scalping.

Maar ja, hier gaan ze natuurlijk niets aan doen. Misschien eens tijd om een slechte review op Tweakers te plaatsen, want dit is toch echt niet de beste webshop.

Had toch wel meer verwacht van Megekko. Het stoort me al een tijdje hoe ze items prijzen, en niet alleen voor GPU’s. Ik was van plan om een 9800X3D te kopen, maar de manier waarop ze de prijs constant aanpassen (vermoedelijk afhankelijk van de voorraad) stoort me matig. De prijs ging van €629 naar €649 en is nu gelukkig €599. Bij geen enkele andere winkel (behalve in de hardwarebranche) kom je zulke klantonvriendelijke praktijken tegen. Beeld je in dat een supermarkt, omdat Nutella bijna op is, opeens voor de laatste paar potten 50% meer vraagt.

Oké, volledig te begrijpen dat ze winst willen maken, maar kom op—€400 meer vragen, boven op een al aanzienlijke meerprijs is, is toch echt te ver. Dit komt praktisch neer op scalping.

Maar ja, hier gaan ze natuurlijk niets aan doen. Misschien eens tijd om een slechte review op Tweakers te plaatsen, want dit is toch echt niet de beste webshop.
Precies bevalt mij ook niet, is misschien hun goed recht en als reactie kunnen wij als consument onze producten ergens anders halen, wat ik bij deze ook ga doen ik zie bij voldoende andere sites zoals bijv caseking of ldlc de prijzen wel bij de kaarten staan ook al zijn ze out of stock, en nog goedkoper ook!

Terug
Bovenaan